Monday 14 September 2020

Jejak perkahwinan di Melaka dalam tempoh PKPP - Jamuan kenduri perkahwinan dalam bentuk norma baru

Salam 26 Muharam 1442H. Hari ini barulah dapat menyambung artikel daripada Jejak perkahwinan di Melaka dalam tempoh PKPP - Dugaan di Bangi



Sabtu 29 Ogos 8.10 pagi kami terus meninggalkan sementara di rumah nenek saudara saya di Bangi untuk meneruskan perjalanan untuk menghadiri majlis kenduri perkahwinan di Durian Tunggal, Melaka. 

Hampir 4 km untuk sampai ke Lebuhraya Plus. Dalam 1 jam merentasi Lebuhraya Plus kami sampai ke cabang untuk sampai ke Melaka. 


Dalam jam 10.30 pagi kami sudah sampai ke homestay di Belimbing, Durian Tunggal untuk persediaan perarakan perkahwinan. 

Seterusnya kami terus keluar untuk ke majlis perkahwinan di Durian Tunggal pada jam 11.45 pagi. Diiringi bersama sepupu, sahabat handai dan saudara mara. 


Seterusnya kami terus keluar untuk ke majlis perkahwinan di Durian Tunggal pada jam 11.45 pagi. Diiringi bersama sepupu, sahabat handai dan saudara mara. 

Rupanya rumah majlis kenduri perkahwinan berada di dalam kawasan hutan iaitu tepi Lebuhraya Plus, letaknya di Ayer Semabok. 



Kemeriahan amat sederhana disambut bagi mengeratkan lagi kebahagiaan rumah tangga sehingga ke hari tua. 


Sebelum memasuki ke tempat kenduri senaraikan nama, check suhu dan mencuci tangan dengan hand sanitizer terdahulu. Ini barulah majlis perkahwinan dalam bentuk norma baru bagi membendung penularan COVID-19 walaupun wabak tersebut belum berakhir. Peraturan lain bagi membendung wabak tersebut seperti mewajibkan pemakaian face mask dan penjarakan 1 meter (kecuali ahli keluarga sendiri). 


2.00 petang barulah kami sampai ke rumah ibu saudara saya di Taman Merdeka Jaya, Batu Berendam. 


No comments:

Post a Comment