Monday 1 October 2018

Urusan di KTD - Bagaimana untuk menarik penonton

Bersambung daripada Sesi ganti kelas Aplikasi Komputer...

Saya bergegas ke KTD dengan menunggang motosikal milik rakan sekolej pada tengah hari Jumaat itu disebabkan banyak urusan penting.

Selepas solat Jumaat di sebuah masjid di dalam SMSTMFP (lihat artikel Masjid Semesta, SMSTMFP, Pengkalan Chepa, Kelantan di dalam blogspot Jom ke Masjid) saya pun masuk ke makmal tidak diketahui nombor di mana.

Apa yang perlu saya ceritakan ialah bagaimanakah kita untuk menarik penonton.

Apa itu penonton? Penonton ialah satu atau lebih orang dalam jangkauan pendengaran beberapa mesej. Contohnya, sekumpulan orang yang mendengar persembahan atau pertuturan dan orang ramai menghadiri persembahan pentas.

Apa yang diceritakan mengenai pendengar berpusat pendekatan untuk bercakap. Oleh kerana terdapat komukasi terhad antara penceramah dan penonton, terdapat peluang terhad untuk menerangkan maksud anda sama ada semasa ucapan atau selepasnya. Apabila merancang ucapan, itu penting untuk mengetahui tentang penonton dan menyesuaikan mesej kepada penonton. Anda mahu menyediakan ucapan yang berpusatkan penonton.

Mengetahui khalayak anda. Aspek yang paling penting dalan membangunkan ucapan anda seperti umur bawahan, jantina, peringkat pengajian, agama, bahasa, budaya dan keahlian kumpulan. Apa yang kita persoalkan tentang penonton ialah mementingkan cerita berkaitan pendidikan, dokumentari dan sebagainya. Kita dijauhi daripada benda maksiat...

No comments:

Post a Comment

Dari Pasir Puteh ke Kuala Besut penghujung Jun 2024

Salam 22 Muharram 1446 Hijriah. Ini ada satu lagi perkongsian yang dibuat sebulan lalu.  Pagi Sabtu 29 Jun 2024 bermulalah dengan satu perja...