Tuesday 12 March 2019

Perjalanan sepanjang Tahun Baru Cina - Berjumaat di West Country dan meredah hutan di belakang surau

Salam. Meneruskan lagi hari ke-5 lagi berada dalam perjalanan sepanjang Tahun Baru Cina di Bangi 4 - 9 Februari. Bersambung daripada artikel Perjalanan sepanjang Tahun Baru Cina - Riadah ke padang lapang dan ziarah di Taman Impian Putra.

Tengah hari Jumaat 8 Februari 2019 saya bersama bapa saudara dan sepupu saya keluar pergi ke Taman West Country, Bangi. Pada mulanya saya dan ayah saya pergi solat Jumaat di Masjid UKM dekat Bangi, tapi dia disebabkan masalah kesihatan juga.

Jam 1.30 tengahari waktu Zohor sudah berkumandang ketika itu lalu masuk ke dalam masjid yang terletak di West Country, tidak jauh dari rumah saudara-mara saya.

Alhamdulillah saya pun berkesempatan pergi menunaikan solat Jumaat berjemaah. Walaupun musafir mesti tidak wajib menunaikan solat Jumaat, tapi ini adalah hajat. Kawasan sekitar Bangi mesti banyak masjid untuk buat solat Jumaat. Berdasarkan Waze, jarak dari rumah saya dari rumah saya di Kota Bharu ke rumah tersebut adalah 455 km.

Selepas solat Jumaat di masjid tadi saya bersama meluangkan masa pergi makan di sebuah restoran berhampiran dengan masjid ini.

Saya ingin memilih menu yang paling saya suka sebagai makan tengah hari.

Selepas solat Asar berjemaah di surau berdekatan saya pun pergi masuk ke dalam hutan di belakang surau itu. Saya lengkap memakai kasut but di kaki dengan membawa sebilah parang.

Dari surau itu saya saya pun dapat turun ke bawah. Tapi keadaan line intenet masih dalam keadaan memuaskan. Dah macam.

Hah dah sampai turun ke bawah akhirnya.


Kemudian saya ambil galah panjang untuk mengait buah rambutan.


Sebaik sudah naik dari hutan itu keadaan nampak macam nak hujan dengan awan makin gelap gelemak. Hujun pun turun renyai-renyai sikit. Takpe lah juga saya pun tunggu di surau untuk melihat apa yang kita cerita mengenai perjalanan ini.

No comments:

Post a Comment