Thursday 30 January 2020

Perjalanan semperna Tahun Baru Cina 2020 - Titi hala Pantai Penarik ke Pasor Payang

Salam semua. Sukacita dimaklumkan tadi saya menyertai Kejohanan Merentas Desa walaupun saya sebagai bekas pelajar SMK Kota. Walaupun dalam keadaan letih, tetapi masih menceritakan perjalanan terbaru di Terengganu Sabtu dan Ahad lepas. Sebelum itu merujuk kepada artikel Perjalanan akhir tahun 2019 - Dari Shah Alam ke Bangi untuk bermalam yang dipersembahkan Isnin lalu. Pada hari Tahun Baru Cina saya dan keluarga bersama rombongan membuat satu perjalanan ke negeri Terengganu. Pada penghujung artikel ada diberitahu bahawa perjalanan Terengganu itu akan dipersembahkan secara berselang-seli dengan cerita perjalanan pusing-pusing sekitar Lembah Klang. Bermulalah perkongsian korang...

Perjalanan bermula Sabtu 25 Januari 2020 jam 8 pagi apabila kami sekeluarga membantu mempersiapkan barang-barang keperluan dimasukkan ke dalam kereta. Kami menunggu nenek saudara saya di Lating bersama tiga sekeluarga pergi bersama.

Disebabkan kami terpaksa menggunakan Lebuhraya KBKK untuk sampai ke Melor. Menurut nenek saudara saya mereka menunggu di Melor. Kelajuan dalam meter melebihi 120 km/j. Namun masih lagi menurun ke Ketereh.

Cuma kami mengambil laluan biasa untuk ke Jerteh. Ada menunggu satu lagi rombongan untuk pergi bersama-sama iaitu yang ternampak berdekatan dengan masjid ini. Lihat artikel Masjid Tok Wan, Wakaf Lichong, Pasir Puteh di blogspot Jom ke Masjid

Menunjukkan jam 12 tengahari kami meneruskan perjalanan melepasi pintu gerbang sempadan Terengganu dan Kelantan.

Disebabkan atas usaha rombongan kami pun terpaksa menggunakan jalan Kuala Besut untuk sampai ke Pantai Penarik, Setiu. Laluan inilah saya pernah pergi ke Kuala Besut dan Bukit Keluang.

Dari Kampung Raja kami melalui jalan Pantai Penarik untuk sampai ke Kuala Terengganu. Singgah sat di Masjid Penarik.

Setahun lepas diceritakan saya memandu sendiri untuk ke Pantai Penarik. Lihat artikel lama Perjalanan Pertama Tahun Baru 2019 di Pantai Penarik, Setiu

Kami terus menunaikan solat Zohor di masjid ini bersama-sama sementara menunggu rombongan dari Perak dan Sarawak untuk berjalan-jalan.

Selepas solat kami pun melihat suasana Pantai Penarik.

Lalu berkelah di wakaf untuk menikmati selera makan sambil mencari ketenangan.

Dari Pantai Penarik kami meneruskan lagi perjalanan lalu singgah untuk membeli keropok di Merang, Setiu.

Dipendekkan cerita pada jam 4 petang kebetulan kami melalui jalan Gong Badak. Rasanya Universiti Unisza di situlah ibu saudara saya diadakan konvokesyen dibuat di Stadium Gong Badak hampir 5 tahun lepas.

Hampir 4.30 petang kebetulan kami memasuki bandar Kuala Terengganu.

Singgah sebentor di Pasor (Pasar) Payang pula...

Di tengah bandar Kuala Terengganu ada sebuah masjid utama (masjid negeri) lalu singgah solat Asar. Lihat Masjid Abidin, Kuala Terengganu.

Selepas solat singgah lagi pula di Pasar Payang.

Jam hampir 6 petang kami masih berada di Chinatown.

Sebelum sampai ke homestay kami terus singgah di surau ini untuk makan dan membuang air kecil. Lihat Surau Haji Sabari, Kuala Terengganu.

Sepatutnya pukul 6 petang kami terus melalui Jambatan Angkat Terengganu, dikenali Jambatan London. Disebabkan kesuntukan masa waktu hampir maghrib kami terus check-in homestay di Kuala Ibai.