Saturday 1 February 2020

Perjalanan semperna Tahun Baru Cina 2020 - Dari Masjid Kristal ke Londong

Salam. Masuk pula hari ke-2 yang juga terakhir perjalanan kecil ke Terengganu. Bersambung daripada artikel Perjalanan semperna Tahun Baru Cina 2020 - Titi hala Pantai Penarik ke Pasor Payang...

Pagi Ahad 26 Januari 2020. Kami sekeluarga keluar berjalan kaki dari homestay untuk menikmati sarapan. 

Pekena pula dengan nasi goreng dan Milo Ais di warung berdekatan. 

Seterusnya kami bersama rombongan keluar dari homestay untuk perjalanan seterusnya ke Taman Tamadun Islam jam 9.30 pagi. 

Tak sangka laluan ke Taman Tamadun Islam rupanya memasuki lorong Kampung Losong. Mungkin atas arahan Waze, melalui jalan itu. 

Setibanya selepas memasuki lorong itu kami terjumpa pintu masuk utama ke Taman Tamadun Islam. Andai kata banyak replika masjid-masjid di seluruh dunia yang ada di kawasan ini. Tetapi ada juga yang tidak digunakan atau masih digunakan sebagai pameran.

Kami sudah sampai di Taman Tamadun Islam dalam jam 10.15 pagi.


Seterusnya kami berjalan-jalan ke Masjid Kristal.

Inilah kali kedua kami membawa ke sini lalu melihat sungai-sungai yang menyeberangi laut berdekatan.

Kami sekeluarga terus bergambar bersama-sama rombongan sebagai tanda kenangan.


Cuma apabila sampai ke Masjid Kristal ini sudah ditutup mungkin atas faktor keselamatan. Sebab itulah harus dibaik pulih. Lihat artikel Masjid Kristal, Taman Tamadun Islam di blogspot Jom ke Masjid.

Selepas itu kami keluar dari Masjid Kristal.

Dari Taman Tamadun Islam kami melalui masuk ke bandar Kuala Terengganu untuk melalui Jambatan Angkat. Tetapi nenek saudara saya yang menaiki Proton Persona nampak gayanya terpaksa balik awal disebabkan ada majlis kenduri di Sungai Pinang, Tumpat. Maka kami pun meneruskan lagi perjalanan. Takpe saya akan tunjuk Waze untuk sampai ke Jambatan Angkat.

Dipendekkan cerita jam 12.50 tengahari kami sampai ke jambatan angkat yang menjadi ikonik kepada rakyat Terengganu. Empat menara antara simbolik kepada jambatan angkat yang baru dibuka tersebut.

Kami pun terus melalui jambatan angkat tersebut. Rasanya macam kat London pulak. Alhamdulillah sudah kali pertama kami melalui jambatan angkat yang baru dibuka lebih kurang setahun lepas.

Lalu kami terus berjalan-jalan ke sekitar jambatan angkat ala-ala London.


Rasanya ada terdengar macam bunyi hon dari kapal besar. Rupanya kapal kecil melalui sungai menyeberangi laut. Saya ingat jambatan itu akan diangkat naik.

Kemudian melihat pula suasana laut indah di tepi jambatan angkat.

No comments:

Post a Comment

Dari Pasir Puteh ke Kuala Besut penghujung Jun 2024

Salam 22 Muharram 1446 Hijriah. Ini ada satu lagi perkongsian yang dibuat sebulan lalu.  Pagi Sabtu 29 Jun 2024 bermulalah dengan satu perja...