Sunday 19 December 2021

Bah kuning melanda kampungku 7 tahun lalu masih dalam ingatan

Salam. Sedikit perkongsian daripada peristiwa lama yang tidak dapat dilupakan di kampung saya. 



Adapun dua tiga hari lepas pemilik Facebook jiran sekampung saya ada beberapa posting dan gambar lama yang dibuat 7 tahun lalu iaitu pada penghujung 2014. Sebelum ini satu postingan mengenai peristiwa berkenaan ada dikongsikan tiga tahun lalu bertajuk Dugaan hujan lebat dan Bah Kuning 2014 berkisahkan tentang pengalaman banjir di kampung saya iaitu Pendek, Kota Bharu. 

Inilah saya akan tunjukkan kepada korang tentang pengalaman korang berlaku peristiwa banjir besar atau 'Bah Kuning 2014' melanda Kelantan khususnya Kampung Pendek, Kota Bharu. Biar dikongsikan beberapa gambar di sini...




















Sekolah Kebangsaan Pendek menjadi tempat pusat pemindahan sementara bagi penduduk yang terjejas akibat bencana berkenaan. 












Masjid Mukim Pendek antara masjid di Kelantan yang terjejas akibat bencana tersebut. Kerosakan melibatkan barangan masjid sahaja termasuk karpet ruang solat. 


























































































Tapi ibu, adik dan saya berpindah di tempat lain kecuali ayah saya berpindah di sini. 





























Pejabat DUN Salor di Kampung Chabang Tiga Pendek yang dibawah tadbiran pada masa itu, Datuk Husam Musa antara menjadi pusat pemindahan sementara untuk penduduk yang terjejas. 


























Selepas terjadinya bencana tersebut, beberapa barangan dalam rumah telah mengalami kerosakan sehingga menyebabkan barangan tersebut tidak lagi digunakan. 












































No comments:

Post a Comment

Dari Pasir Puteh ke Kuala Besut penghujung Jun 2024

Salam 22 Muharram 1446 Hijriah. Ini ada satu lagi perkongsian yang dibuat sebulan lalu.  Pagi Sabtu 29 Jun 2024 bermulalah dengan satu perja...