Sunday 5 May 2019

Perjalanan semperna Hari Pekerja - Dari Elephant Island ke Pantai Nami

Sebelum kedatangan Ramadhan yang akan tiba pada hari esok, hari ini barulah saya kongsi tentang perjalanan semperna hari pekerja...

Merujuk kepada artikel Sambutan Hari Guru Perdana 3Kota di Padang SK Kota yang dipersembahkan Ahad lepas. Pada 1 Mei setiap tahun adalah hari pekerja di seluruh Malaysia.

Petang Rabu 1 Mei 2019 juga saya pun pergi juga ke Pantai Sabak, Pengkalan Chepa.

Saya juga melalui jalan-jalan sempit untuk ke Kampung Pulau Gajah. Ini kerana terpaksa juga mengambil laluan seperti biasa untuk ke Pulau Gajah.

Alhamdulillah saya pun dah sampai di Pulau Gajah. This is Elephant Island.

Saya pun menyusuri masuk ke kampung tersebut. Singgahla pulok metar (singgahlah sekejap) ke Pasar Nelayan Pulau Gajah untuk membeli ikan sebagai persediaan menyambut bulan Ramadan.

Sambil-sambil itu kita melihat suasana nelayan mencari rezeki di kampung tersebut.

Contohnya ore mace kito pulok (orang macam kita pula) dipanggil Pulau Gajoh sebabnya banyok gajoh kat kawasan tu. Kalau ore Inggeris royak pulok (sebut juga) dipanggil Elephant Island.

Selepas itu barulah menyusuri jalan kampung sambil melihat suasana kampung tersebut. Sebelum saya sampai ke seberang jalan balik, saya pun terlihat masjid ini.

Inilah baru kali keempat singgah di masjid ini. Campur sekali dengan singgah di masjid lama pada ketika itu. Jam sudah 4.35 petang saya pun singgah solat Asar berjemaah di masjid ini. Indah betul binaan masjid ini, semuanya kayu. Lihat artikel Masjid Ar-Rahman, Pulau Gajah pada waktu siang di blogspot Jom ke Masjid.

Selepas solat saya pun terus ke Pantai Senok, Bachok.

Sebelum balik ke rumah, baru sudah sampai ke Pantai Senok. Terlihat papan tanda ditulis Pantai Nami. Nami berasal dari perkataan Jepun, iaitu ombak. Kenapa ditulis Pantai Nami, sebab pokok-pokok ru ditanam kat kawasan itu kita lihat macam kat negara Jepun. Cukup.