Thursday 17 September 2020

Jejak perkahwinan di Melaka dalam tempoh PKPP - Kampung Morten dan Cendol Kampung Hulu



Sabtu 29 Ogos 2020 malam Ahad pula kami keluar dari Taman Merdeka Jaya, Batu Berendam untuk berjalan-jalan. 

Hajatnya mahu nak singgah di Tesco di Krubong. Namun jam 10.00 malam sudah ditutup. Maka kami terus mengambil keputusan untuk melawat di Kampung Morten di Sungai Melaka. 

Kampung Morten merupakan perkampungan rumah lama yang wujud di Melaka berada di tepi Sungai Melaka antara menjadi tarikan pelancongan walaupun negeri Melaka adalah negeri paling banyak dilawati di Malaysia. 

Menyangkakan barangan diperbuat daripada besi, tapi bukannya besi. Diperbuat daripada batu konkrit yang disaluti emas. 

Rumah tradisional melayu Melaka yang indah diterangi dengan cahaya pada waktu malam membuatkan pengunjung khusus kepada golongan muda ketika waktu malam. 

Saya pun terus melalui jambatan ini. 


Tengok la bot yang lalu merentasi sekitar sungai Melaka. Teringat pada beberapa tahun yang lepas ketika itu adik saya belum ada lagi tak silap saya 12 - 10 tahun lepas perubahan masih sediakala. Cuma tahun ini kereta api belum dilalui kerana kemungkinannya rosak. 

Seterusnya kami terus ke hadapan untuk lawatan seterusnya. Lihat dulu patung Transformers gergasi. Robot gergasi dikatakan tertinggi dan diperbuat daripada besi terbuang. 

Robot gergasi ini telah mendapat pengiktirafan daripada Malaysia Book of Records sebagai replika robot tertinggi yang diperbuat daripada logam besi yang boleh dikitar semula pada 10 Disember 2016. Ketinggian 5 meter dengan seberat 2750 kilogram. 

Seterusnya kami berjalan-jalan di sekitar kawasan berpaya. Kawasan sungai Melaka ini kelihatan berpaya dengan kemeriahan cahaya pada waktu malam. 




Persinggahan diteruskan lagi ke Kampung Hulu untuk menikmati pekena cendol. Berhampirannya terdapat sebuah masjid yang dikatakan paling wujud dan tertua di Malaysia. Semenjak itu saya langsung tidak pernah melalui jalan ini, kali ini barulah melalui jalan tersebut lalu melihat masjid berdekatan. Lihat artikel Masjid Kampung Hulu, Melaka di blogspot Jom ke Masjid

Cuma sayangnya ketika itu waktu sudah tengah malam dan masjid sudah ditutup. Cukuplah hanya melihat dari luar sahaja sebelum pekena cendol di hadapan masjid ini. 



Selepas itu kami terus menikmati cendol sebagai pencuci mulut pada waktu malam. Inilah makanan favourite saya. 

Cendol lain macam, ini seperti aiskrim. 



No comments:

Post a Comment

Dari Pasir Puteh ke Kuala Besut penghujung Jun 2024

Salam 22 Muharram 1446 Hijriah. Ini ada satu lagi perkongsian yang dibuat sebulan lalu.  Pagi Sabtu 29 Jun 2024 bermulalah dengan satu perja...