Thursday 27 June 2024

Misi kenduri ke negeri Hang Tuah 2024 - Walimatul Urus dan beberapa tempat di Melaka

Baiklah. Diteruskan hari ke-5 cerita perjalanan antara Lembah Klang dan Melaka baru ini. Bersambung daripada Misi kenduri ke negeri Hang Tuah 2024 - Ziarah kubur dan masuk kebun sekitar Bangi




Pagi Ahad 2 Jun 2024 terus bergerak keluar awal. Ini kerana di lebuh raya Utara Selatan akan mengalami kesesakan teruk pada tengah hari terutama ketika ini masih bercuti. Sebabnya perlu bergerak lebih awal. 





Menariknya jarang kelihatan di sekitar jalan raya ternampak sebuah kereta mungkin membawa penyidai besi kain disebabkan bonet kereta tak berapa muat. Letaknya di Lebuh Raya Utara Selatan menghala Selatan berdekatan Seremban. 




Jam 10.30 baru masuk ke Melaka...





Keluar simpang dari Simpang Ampat terus menghala ke Melaka. 





Singgah dahulu di rumah ibu saudara di Taman Merdeka Jaya, Batu Berendam. Cuma ibu saudara itu tiada di rumah kerana ada satu majlis kenduri. Hanya nenek saudara masih berada di situ. 





Terus berjalan-jalan di sekitar. Antaranya ini adalah tempat permainan sewaktu ketika kecil dahulu. Sekarang bila meningkat usia muda belia, sudah tak larat dan terus bermain di fikiran. 





Kelihatan ada sekumpulan pelajar sekolah dan guru sedang bermain silat. 













Diteruskan lagi perjalanan terus ke Paya Rumput. 






Sebaliknya ke Bandar Paya Rumput Perdana. 





Cuma di sana ada majlis perkahwinan ibu saudara saya. Cuma ini adalah anak angkat kepada ibu saudara. 





Sebelum solat Zohor di surau berhampiran (lihat Surau Ar-Raudhah, Paya Rumput Perdana) kami terus sesi bergambar bersama pengantin dan sanak saudara. Ada sanak saudara dari Kelantan, Pahang, Terengganu, Lembah Klang, Melaka dan Johor yang turut hadir bersama. Selepas solat Zohor di surau kami terus bertolak balik ke Bangi dan tak perlu singgah ke mana-mana. Disebabkan adik saya masih bersekolah maka lusa terus buka sekolah dan hari itulah merupakan cuti ganti semperna Hari Keputeraan Yang Di-Pertuan Agong. 


















No comments:

Post a Comment

Dari Pasir Puteh ke Kuala Besut penghujung Jun 2024

Salam 22 Muharram 1446 Hijriah. Ini ada satu lagi perkongsian yang dibuat sebulan lalu.  Pagi Sabtu 29 Jun 2024 bermulalah dengan satu perja...