Saturday 19 October 2019

Daurah Khas bersama Al-Habib Prof Dr Sayyid Abd Hamid Al-Mahdaly Al-Azhari di Madrasah Ad-Diniah Al-Bakriah, Pondok Pasir Tumboh

Salam petang Sabtu 19 Safar. Ini adalah perkongsian daripada majlis ilmu yang dibuat malam kelmarin...

Melalui aplikasi yang dihantar daripada grup WhatsApp, ini bukan kali pertama saya menjemput ke majlis ilmu bersama tuan guru dari negara luar. Al-Habib Prof Dr Sayyid Abd Hamid Al-Mahdaly Al-Azhari merupakan seorang mantan pensyarah KUSZA dan Universiti Islam Sultan Sharif Ali (UNISSA), Brunei Darussalam. Beliau lahir di Kota Pare Pare, Sul-Sel, Indonesia pada 31 Disember 1962 dan tamat sekolah arab di Makassar, Sul-Sel, Indonesia pada tahun 1981.

Petang Khamis 17 Oktober 2019 saya pergi ke Pondok Pasir Tumboh yang dikenali dengan nama Madrasah Ad-Diniah Al-Bakriah.

Inilah gambar-gambar yang saya kongsikan semasa majlis ilmu sedang berlangsung di pondok berkenaan.

Ia meliputi 3 sesi iaitu 3 petang - Asar, Asar - Maghrib dan selepas Isyak.

Dimulakan sesi 1 dengan ucapan ulung ialah Mudir Pondok Pasir Tumboh. Kitab telah membincangkan Ihya Ulumuddin (rubu' ibadah). Hadis sahih al-Marbawiyah telah memberi yang mana Jibril AS datang mengerjakan kepada Rasulullah tentang pengisian ilmu. Tidak keluar dari 3 perkara akidah, syariat dan mengikut tertib hadis Al-Islam Wal Iman. Konsep tentang Al-Ikhsan telah disebut. Akal fikiran telah bertentangan maka terkeluar dari agama Islam. Menurut kajian, kita istighfar. Tidak boleh mengatakan agama yang salah. Liberisme adalah tidak betul, sememangnya bertentangan dengan agama lain. Maka terkeluar dari agama Islam.

Sesi 2 diteruskan lagi selepas Asar sehingga sebelum azan Maghrib. Keindahan sifat Allah seperti ar-Rahman dan ar-Rahim. Kaedah ciptaan Allah adalah paling tepat. Istiwa yang dilalui dengan sesuatu tempat. Merokok adalah haram di sisi Islam. Kezaliman merupakan satu dosa yang paling besar.



Sesi 3 diteruskan lagi selepas solat Isyak. Setiap kaum adalah rasul. Cara solat yang tidak sah ialah tidak membaca ketika solat. Beliau orang baik, bukannya jahat. Tiada sesiapa pun yang boleh mengingkari.

Suasana ketika majlis tamat lalu hadirin bersalaman bersama-sama diiringi dengan selawat ke atas Nabi SAW.

Seterusnya sesi bergambar bersama mudir, tenaga pengajar dan pelajar-pelajar pondok tersebut.






Dengan majlis ilmu ini kenalilah ulama-ulama di negeri kita suatu masa dahulu seperti Tok Kenali, Haji Wan Ali Kutan dan Tuan Tabal barulah agama Islam kita tidak terpinggir ditelan zaman. Korang perlulah belajar ilmu agama, jangan jadi jahil. Untuk makluman korang ini adalah artikel yang ke-87 di blogspot ini.

Sebelum saya mengakhiri artikel untuk korang, antara live yang saya paparkan di Facebook berkenaan dengan Daurah Khas bersama Al-Habib Prof Dr Sayyid Abd Hamid Al-Mahdaly Al-Azhari

1. Sesi 1
    sini


2. Sesi 2
    sini


3. Sesi 3
    sini



No comments:

Post a Comment

Dari Pasir Puteh ke Kuala Besut penghujung Jun 2024

Salam 22 Muharram 1446 Hijriah. Ini ada satu lagi perkongsian yang dibuat sebulan lalu.  Pagi Sabtu 29 Jun 2024 bermulalah dengan satu perja...